donderdag 19 november 2009

crisisplan (bis)

De Antwerpse haven heeft een crisisplan klaar. De tarieven die bedrijven moeten betalen om hun goederen te laten overslaan, worden bevroren. Een aantal tarieven wordt bovendien verlaagd. Daar zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden.

Vakbonden verbolgen over oproep tot meer productiviteit
Een wereldeconomie in crisis laat zich makkelijk voelen in de havensector. Ook in de Antwerpse haven is de trafiek de voorbije maanden fors achteruitgegaan, met trafiekdalingen tot 17 procent. Crisismaatregelen drongen zich dan ook op.

Daarom bevriest de haven de tarieven die bedrijven moeten betalen om hun goederen te laten overslaan. Sommige tarieven worden zelfs verlaagd. De overslag van fruit, papier, hout en staal levert de meeste tewerkstelling op in de haven. De tarieven voor die goederen zullen met 10 procent dalen.

Een voorwaarde is wel dat de productiviteit bij de havenarbeiders verhoogt. Bovendien moet het werk minder strikt worden georganiseerd, "zonder uiteraard de veiligheid aan te tasten en zonder het belangrijke statuut van de havenarbeider in twijfel te trekken", zegt Eddy Bruyninckx, topman van het Havenbedrijf Antwerpen.

Niet aan statuut havenarbeider raken, wel meer soepelheid
Bruyninckx erkent dat het statuut van havenarbeider "heel gevoelig ligt". "En laat ons eerlijk zijn: het is de productiviteit van de havenarbeiders die deze haven mee groot heeft gemaakt", benadrukt hij. "Maar die omslachtigheid gaat de haven ook naar beneden halen. Het heeft een tijdje geduurd, maar ik denk dat iedereen ervan overtuigd zal zijn dat het nu dringend moet worden aangepakt."


VRT De Antwerpse schepen voor de Haven Marc Van Peel (CD&V) zit op dezelfde lijn. "Toen er vroeger sprake was om daar iets aan te doen, vroeg men wat het probleem was. We hadden toen een voortdurend stijgende trafiek", reageert Van Peel op het crisisplan. "Nu leven we natuurlijk al een jaar lang in andere tijden."

Volgens Van Peel moet de wetgeving niet worden aangepast, maar wel een aantal "te rigide verhoudingen", waarmee hij doelt op "een aantal werkafspraken die in de loop der tijden gegroeid zijn, maar nu soms echt wel wat middeleeuws aandoen".

De haven van Rotterdam, de grootste concurrent van Antwerpen in Europa, besliste onlangs om alle haventarieven fors te verlagen. De haven van Antwerpen wil daar echter niet tegen opbieden.