maandag 13 juli 2009

reisverslag Signapore deel 2

Drie dagen Singapore zit erop. Het klimaat sloopt een mens. Airconditioning is onmisbaar in deze extreme omstandigheden met temperaturen altijd boven de 30 graden, een hoge vochtigheid en nachttemperaturen die nauwelijks lager zijn tijdens de nacht, dan de dagtemperaturen.
Tijdens deze drie dagen leerden we PSA kennen als een multinationale onderneming, a global player. Onder de leiding van Caroline Lim, Verantwoordelijk voor de Global Human Ressources Division en lid van de Raad van Bestuur, kregen we een beeld van PSA international. In 2008 werden 63,2 miljoen containers behandeld in 28 havens. De bulk hiervan (29 miljoen) in Singapore zelf. Samen met Antwerpen vormt dit het hart van het bedrijf. Een code of business conduct somt de richtlijnen op voor iedereen die met PSA samenwerkt, ook de werknemers.
De dienst werd pas in 2003 opgestart. Wereldwijd zoekt PSA een sociaal model op te bouwen dat onder de naam “fish” wordt voorgesteld. Ons lijkt het een hele opdracht om dit bij de havenarbeiders te introduceren.
We bezochten Pasir Panjang terminal, de nieuwste terminal in Singapore. Het hoeft niet gezegd dat er veel lege plaatsen waren. Het volume is ook in Singapore met 20% gedaald. De relatie met de vakbonden is volledig op PSA gericht. Het zijn echte huisvakbonden die voor 1 werkgever werken. Transcom kent dit ook bij de NMBS en de Post. In Belgiƫ staakt men echter wel, bij PSA is dit onbestaande. Singapore drijft op haar eigen sociaal model. Een nauwe samenwerking tussen overheid, bedrijven en vakbonden. Men loopt elkaar niet echt voor de voeten. Daarover in een volgende editie meer.

Michel Claes