Afgelopen jaar verloren de Belgische havens heel wat marktaandeel, terwijl de Nederlandse aan marktaandeel wonnen. Dat schrijven De Morgen en De Tijd.
De Belgische havens verloren tussen 2008 en 2010 een pak handelsoverschot, zo blijkt uit cijfers van Eurostat. Aangezien het handelsoverschot van de Nederlandse havens in die periode wel groeide, lijkt het erop dat havens als Rotterdam van de Belgische havens marktaandeel afsnoepen, zegt transporteconoom Evrard Claessens.
De Nederlandse havens verzwakken volgens Claessens op verschillende manieren de Belgische concurrentiepositie. Zo profiteert Nederland onder meer van onze wegeninfrastructuur.
De Gentse haven ondervindt maar weinig last van de concurrentie met Nederland omdat ze geen containerhaven is. De haven van Zeebrugge moet als containerhaven aan de kust wel rechtstreeks opboksen tegen de haven van Rotterdam. En voor de Antwerpse haven is Rotterdam een geduchte tegenstander.
Net nu starten Vlaams minister-president Kris Peeters en Nederlands minister-president Mark Rutte met een samenwerking, schrijven de kranten. In het havenmilieu is te horen dat de Belgische havens helemaal niet op de hoogte waren van de samenwerking die Peeters en Rutte begin deze week plots aankondigden.
Bron: Belga