Niet alleen de kiwi's in de fruitschaal komen helemaal vanuit Nieuw-Zeeland. Veel minder bekend is dat in de lente ook heel wat appelen daar vandaan komen.
In de Antwerpse haven is het hoogseizoen aangebroken voor de aanvoer van de Nieuw-Zeelandse appeloogst. Gisteren werd op de fruitoverslagkaai van Belgian New Fruit Wharf het koelschip Santa Lucia gelost. De boot was volledig gevuld met appelen uit Nieuw-Zeeland. Jaarlijks worden tussen mei en september ruim 110.000 ton appelen vanuit dat land aangevoerd. De aanvoer houdt op wanneer de appelen in Europa oogstrijp zijn.
De lading die gisteren toekwam, had een zeereis van 28dagen en 20.000 kilometer achter de rug. De kwaliteit heeft geenszins te lijden onder zo'n lange zeereis, verzekert Tony Fissette van Enzafruit New-Zealand. Bij onze tegenvoeters worden de appelen vanaf februari geoogst en onmiddellijk opgeslagen in koelruimten waarvan de thermostaat ingesteld is op een halve graad Celsius. Een dergelijke koeling maakt het mogelijk om de appelen zes maanden lang te bewaren.
Voor de Antwerpse haven is de fruitoverslag een prioriteit. Niet zozeer omwille van de omvang in tonnen maar vooral omdat de activiteit zo arbeidsintensief is. Tijdens piekmomenten wanneer tegelijk meerdere fruitschepen Antwerpen aanlopen, kan het werk geven aan 400 à 500 havenarbeiders. In tonnen gerekend schommelt de jaarlijkse fruittrafiek van de Antwerpse haven rond de anderhalf miljoen ton. Ter vergelijking: de totale Antwerpse goederentrafiek bedroeg vorig jaar 178 miljoen ton. Wat fruitoverslag betreft, moet Antwerpen vooral proberen zijn marktaandeel vast te houden. De concurrentiestrijd met Vlissingen en vooral Rotterdam is hard. Antwerpen speelt zijn productiviteit als troef uit, maar wordt geconfronteerd met veel lagere kosten voor logistieke activiteiten in Nederland, stelt de gedelegeerd bestuurder van de Antwerpse haven, Eddy Bruyninckx.
De Standaard Online - Appelaanvoer uit het land van de kiwi's