zaterdag 7 mei 2011

Voka en APZI willen dat studies ontsluiting haven Zeebrugge onverwijld worden verdergezet

Voka en APZI, de vereniging van Zeebrugse havenbedrijven, vinden dat de studies m.b.t. de ontsluiting van de haven van Zeebrugge via de waterweg onverwijld moeten worden verdergezet en zo nodig zelfs worden uitgebreid.

Dit is immers een topprioriteit niet alleen voor de regio, maar ook voor Vlaanderen. Voka West-Vlaanderen hekelt de negatieve uitlatingen die parlementslid Ivan Sabbe doet over de studiekosten voor de verbreding van het Schipdonkkanaal.

Het is sinds lang een beleidsoptie om Zeebrugge te laten aansluiten op het Europese hoofdwaterwegennet. Zeebrugge mist momenteel immers heel wat economische kansen doordat een belangrijk segment van de binnenvaart, de schepen met een laadvermogen van 1.200 tot 4.000 ton, en die tevens het grootste segment van de binnenvaart uitmaken, de haven moeilijk kunnen bereiken.

Als kusthaven bezit Zeebrugge enorme troeven, niet in het minst omdat de containertrafiek alsmaar belangrijker wordt. Mega-containerschepen lopen de haven aan, maar hoe moeten de duizenden containers hun eindbestemming bereiken? Niemand betwist dat de binnenvaart een belangrijk deel van de oplossing kan bieden als alternatief voor het dichtslibbende wegtransport en dat dit een goede aanvulling is op het spoor en de estuaire vaart, gezien de beperkingen van deze laatste vervoersmodi voor het gros van de Zeebrugse haventrafieken.

Zeebrugge heeft absoluut een “natte verbinding” nodig en hoe sneller hoe beter. Het ontbreken van een goede binnenvaartverbinding vormt een zware handicap voor de verdere ontwikkeling van de haven. Het is ontegensprekelijk zelfs dé achillespees van de haven. De havenconcurrentie en
-concentratie wordt in de toekomst nog groter. Heel wat omringende havens spelen in op de schaalvergroting van de containerschepen. De concentratie in havenmiddens leidt bovendien tot een bijkomend “zuigeffect”: containerdiensten concentreren zich steeds meer op een kleiner aantal havens en met name op de havens met de beste en de goedkoopste verbindingen met het binnenland. En daar wringt steeds meer het schoentje voor Zeebrugge. Een uitstekende “poort”, maar met te weinig doorvaartmogelijkheden via de waterweg. Als er niet snel een duidelijke oplossing in het vooruitzicht kan worden gesteld, dreigt de haven dan ook haar huidig economisch voordeel, als goed toegankelijke kusthaven, te verliezen.

Voka en APZI vinden daarom dat de studies m.b.t. de ontsluiting van de haven van Zeebrugge via de waterweg onverwijld moeten verdergezet en zo nodig zelfs uitgebreid worden aangezien dit een topprioriteit is voor de regio en ook voor Vlaanderen. Voka West-Vlaanderen betreurt de negatieve uitlatingen over de studiekost door parlementslid Ivan Sabbe die manifest weigert het belang van dit dossier in te zien. Dit dossier is (minstens) even belangrijk als het lopende project voor de verbetering van de Seine-Scheldeverbinding via de Leie. Ook aan dit project ging een lange voorgeschiedenis vooraf, met veel voorafgaande onderzoeken en studies, onder meer om een aantal specifieke problemen m.b.t. het rivierherstel van de Leie op te lossen. De onderzoekskosten liepen (evenzeer) hoog op, maar de herwaardering van de Leie is een feit en vormt een belangrijke schakel in de verbinding tussen Noord en Zuid.

Daarom doen we een harde oproep om de sereniteit te bewaren in dit dossier m.b.t. de verbreding van het Schipdonkkanaal en de onderzoekers verder hun werk te laten doen. De resultaten kunnen wellicht nog tot duidelijker inzichten leiden. Vlaanderen bezit heel wat ervaring op het vlak van waterbouwwerken. Een goede (duurzame) oplossing is mogelijk, maar vooral nodig. Laat ons voortdoen!

APZI