zaterdag 14 mei 2011

Antwerpen versterkt positie als containerhaven

De Haven van Antwerpen heeft zijn positie als containerhaven versterkt door toegang voor supergrote containerschepen mogelijk te maken en een spoorverbinding met centraal China te openen. ULCS (ultra large container ship) Daniela van 14.000 TEU kon probleemloos de Antwerpse haven aandoen.

Dat MSC Daniela met een diepgang van 15,25 meter - een diepterecord voor Antwerpen - deze haven kiest als eerste aanloophaven, bewijst volgens het Antwerpse havenbedrijf dat de haven - mede dankzij de Scheldeverdieping - aan belang wint als toegangspoort tot Europa voor import vanuit het Verre Oosten. Daarnaast is de haven van Antwerpen van start gegaan met een rechtstreekse spoorverbinding met Chongqing, in het centrum van China. De trein doet er ongeveer drie weken over. 'De spoorverbinding zal complementair of zelfs supplementair zijn aan maritieme stromen en op die manier extra maritieme trafiek genereren', zei Marc Van Peel, voorzitter van het Havenbedrijf Antwerpen en schepen voor de haven. 'Goederen transporteren per trein is duurder dan per schip, maar de verbinding Chongqing-Antwerpen kan in ongeveer twintig dagen en wellicht nog minder, terwijl je over het water moet rekenen op 40 dagen en meer. Als het tijdsaspect belangrijk is, biedt deze treinverbinding een mooi alternatief.

'TLN - RSS