dinsdag 12 juni 2012

Bremerhaven snelste Europese groeier in top-25 containerhavens

Uit de statistieken van de top-25 blijkt duidelijk dat het groeiritme in de lijnvaart afneemt. In 2011 kenden deze havens gezamenlijk nog een vooruitgang van 8,2%.

Shanghai bleef in de eerste drie maanden de grootste containerhaven ter wereld met een overslag van 7,57 miljoen teu, maar het verschil met Singapore (7,54 miljoen teu) is erg klein. In de nummers drie en vier uit de rangschikking, Hongkong en Shenzhen, viel de overslag tegen. Hongkong behandelde nog 2,6% meer containers dan een jaar eerder, maar de Zuid-Chinese havens uit de provincie Shenzhen bleven steken op een status quo.

Toch zijn er ook nog havens die spectaculair blijven groeien. Dat geldt in de eerste plaats voor de Noord-Chinese haven Dalian, die met 1,65 miljoen teu (+25,5%) nu op een achttiende plaats staat. Elders in Noord-China zag Qingdao zijn containerverkeer met 10% toenemen tot 3,51 miljoen teu (+10%).

Een andere opvallende stijger is Jakarta op plaats 21 in de rangschikking. De Indonesische haven behandelde 1,44 miljoen teu (+13,6%) ondanks het feit dat er bijna alleen maar intra-Aziatische diensten en dus geen deepsea lijndiensten komen.

Rotterdam is de enige haven uit de top-25 die zijn containeroverslag in het begin van dit jaar zag terugvallen. In Antwerpen (+0,5%) en Hamburg (+5,2%) bleef de groei onder het gemiddelde van de top-25. Met een stijging van 13,6% deed Bremerhaven het wel opvallend goed, wat in belangrijke mate te danken is aan de hubfunctie voor MSC.

De Lloyd NV > Bremerhaven snelste Europese groeier in top-25 containerhavens