vrijdag 13 april 2012

Tevredenheid over herziening Europese zwavelrichtlijn

De havens van Antwerpen, Hamburg en Rotterdam zijn ingenomen met het voornemen van het Europese Parlement om de internationale regelgeving over het zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen om te zetten naar Europese regelgeving. Dit past in het streven van de drie grootste havens van Europa om de luchtkwaliteit in Europa te verbeteren, transport te verduurzamen en een ‘gelijk speelveld’ voor alle Europese havens te creĆ«ren.

Het stemresultaat van de Milieucommissie heeft onder andere betrekking op het toegestane zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen. Het wil de strengere zwavelnormen ook buiten de reeds bestaande Sulphur Emission Control Area’s (Noordzee, Oostzee en de Zuid- en Oostkust van het Verenigd Koninkrijk) laten toepassen. Naast de SECA-gebieden geldt dan vanaf 2015 voor de ‘12 mijlszone’ langs alle kusten van de Europese Unie een algemene zwavelnorm van 0,1% zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen. Daarnaast gelden in de Exclusive Economic Zones en Pollution Control Area’s van de EU wateren vanaf 2015 en 2020, normen van respectievelijk 0,5% en 0,1% zwavelgehalte in scheepsbrandstoffen. Hamburg, Antwerpen en Rotterdam ondersteunen het principe dat nieuwe SECA’s worden vastgesteld via de International Maritime Organisation. Het stemresultaat van de Milieucommissie in het EP is een belangrijke stap in deze richting.

Meer op: Tevredenheid over herziening Europese zwavelrichtlijn | Port of Antwerp