dinsdag 27 maart 2012

Overleg RESOC Brugge met Vlaams minister Hilde Crevits

1. Seine-Schelde West
Ontsluiting van haven en regio, zowel via het spoor, de weg als het water, is voor het Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité Brugge zeer belangrijk: in 2006 en 2008 organiseerde RESOC Brugge daarom ook mee de congressen “Haven- en Regio-ontsluiting” die in Brugge doorgingen.
Ondertussen is er heel wat gebeurd op vlak van weg- en spoorontsluiting.
Voor de waterontsluiting en meer bepaald de verbinding Seine-Schelde West, werden heel wat bijkomende studies afgerond en die wijzen er op dat de haalbaarheid van een binnenvaart-ontsluiting niet gehinderd wordt door watertekort of verziltingsproblematiek: er is voldoende water en de verzilting kan mits technische maatregelen worden tegengehouden. In het Vlaams parlement werd ook een studie voorgesteld door professor Vandevoorde die verschillende opties openlaat. RESOC Brugge wil er in een overleg met de bevoegde Vlaamse minister op wijzen dat een goede binnenvaartontsluiting voor de Zeebrugse haven noodzakelijk is, dat estuaire vaart - zelfs mits verbeteringen - niet voldoende zal zijn en dat de capaciteit over weg en spoor niet alle goederen uit de haven zal kunnen wegbrengen.
RESOC Brugge wil tevens benadrukken dat de binnenvaartontsluiting niet enkel van levensbelang is voor Zeebrugge, maar ook voor Vlaanderen in het algemeen: dit is niet louter een regionaal dossier, maar een dossier met provinciale en vooral ook Vlaamse impact.
De havens van Rotterdam, Vlissingen en Duinkerke doen zeer grote inspanningen om de container-trafieken naar zich toe te trekken, daarom is het nodig dat ook in Vlaanderen wordt gedacht op lange termijn en dat beslissingen worden genomen. Men moet goed beseffen dat, indien men vandaag over het project Seine-Schelde West gunstig beslist, het nóg zeker 10 jaar zal duren eer het eerste schip door het verbrede kanaal zal varen.
De haven van Zeebrugge zorgt in de regio én daarbuiten, tot ver in Oost-Vlaanderen, voor een zeer grote tewerkstelling.
RESOC Brugge vraagt daarom een snelle beslissing in dit dossier en wenst uitdrukkelijk nog eens te benadrukken dat dit dossier een hefboom is voor de ontwikkeling van de regio en Vlaanderen.

2. Luchthaven Brugge-Oostende
De luchthaven Brugge-Oostende is voor de regio zeer belangrijk zowel voor goederentrafiek als voor personenvervoer, wat vooral het toerisme ten goede zal komen. De procedure voor de privatisering van de uitbating van de regionale luchthavens duurt echter zeer lang.
RESOC Brugge wenst van de minister te horen wat de stand van zaken is en nogmaals zijn bezorgdheid uit te drukken dat een vooruitgang in het dossier de economie in de regio ten goede zal komen.