zaterdag 4 februari 2012

UASC maakt nieuwe rotaties van diensten MSC/CMA CGM bekend

De Arabische rederij UASC krijgt slots op twee van de vier diensten die het nieuwe duo MSC/CMA CGM tussen Noord-Europa en het Verre Oosten zal aanbieden.
United Arab Shipping Company (UASC) zal zelf ook twee van de elf ulcs leveren die de FAL1-dienst van CMA CGM zullen verzekeren. De Arabieren verkopen die dienst onder de naam AEC2, die nu nog gebruikt wordt voor een loop met UASC-tonnage van 6.900 teu die later deze maand wordt stopgezet. MSC verkoopt de FAL1 als Condor Service.

Omdat UASC de FAL1/Condor/AEC2-dienst gaat gebruiken voor het vervoer van containers naar het Midden-Oosten, heeft CMA CGM de rotatie aangepast. De elf ulcs uit de dienst zullen in Europa laden in Southampton, Hamburg, Bremerhaven, Zeebrugge, Rotterdam, Le Havre en Marsaxlokk. Daarna gaat het eerst naar Khor Fakkan en Jebel Ali, alvorens de megaschepen rechtstreeks doorvaren naar Ningbo, Shanghai, Xiamen, Nansha, Hongkong, Chiwan, Yantian en Port Kelang.

De bediening van Vietnam wordt wel overgenomen door de FAL3/Swan/AEC7 Service, waarvan de rotatie eveneens gewijzigd wordt. In tegenstelling tot de eerste plannen zal deze dienst met schepen van 11.600 teu toch niet naar Antwerpen komen en in de Benelux Zeebrugge en Rotterdam aanlopen. Op die manier moet het duo ook de lastige keuze niet maken door welke terminal deze loop in de Scheldehaven behandeld zou worden. CMA CGM is immers aandeelhouder in Antwerp Gateway, terwijl MSC alle diensten zoveel mogelijk op de MSC Home Terminal wil concentreren.

Lees meer: Nieuwsblad Transport > UASC maakt nieuwe rotaties van diensten MSC/CMA CGM bekend