dinsdag 10 januari 2012

2011 een bewogen jaar in de havens

2011 is gepasseerd. De regering zit in het zadel. De havens begonnen het jaar 2011 goed. Meer nog, de groei van 2010 zette zich door. Met de donderwolken boven Griekenland en de orkaan die losbarstte boven de euro slinkte de aanvoer in de havens, gevolgd door een tegenvallende uitvoer. Het einde van het jaar belooft alweer weinig goeds voor 2012. Hoe hard gaat de recessie toeslaan? Wat zullen de gevolgen zijn voor de havens en hun trafiek, de tewerkstelling van havenarbeiders, logistiekers en vaklui?

Wij zijn oh zo gevoelig voor de conjunctuur. Hebben de Fondsen van Bestaanszekerheid zich gewapend voor de toekomst? Was er wel voldoende tijd om zich te wapenen tegen de slechte conjunctuur die eraan komt? Tot waar zijn de werkgevers bereid zich te engageren als het over de toekomst van de Fondsen gaat.

Oostende gooit alvast de handdoek. Er zijn gesprekken aan de gang om de zaken vanuit Zeebrugge te laten besturen. De resterende 24 havenarbeiders kunnen dan vanuit het Zeebrugse contingent aan de vraag in de Oostendse haven voldoen. De maritieme basis van West-Vlaanderen verschuift stilaan richting Brugge-Zeebrugge.

De Antwerpse haven zoekt intussen koortsachtig naar een oplossing voor het MSC probleem. Op het seminarie begin september rond modal shift in Brugge, beloofde Eddy Bruynickx een doorbraak binnen de drie maanden. Die mag er stilletjesaan komen, want de mensen voelen zich steeds ongemakkelijker bij tal van geruchten die rechtstreeks met hun tewerkstelling te maken hebben. Wij vernemen dat iedereen belangrijke inspanningen levert, maar dan hebben we nog niet gesproken over het financieel plaatje, spoorverbindingen en andere mobiliteitsproblemen. Zo zie je maar dat het maatschappelijk debat rond fijn stof en de tunnel of brug niet alleen de Antwerpse bevolking treft. Ook de wijde omgeving rond de Antwerpse haven en de vele gezinnen die hun brood verdienen aan de Antwerpse dokken, zo’n 200 000, worden meegesleurd. Het lijkt ons zinnig dat men bij de Vlaamse beleidsmakers erover begint na te denken om niet langer de Vlaamse havenpolitiek te laten afhangen van een nog op te richten stadspartij.

Voor ACV-Transcom was het jaar 2011 aan de Antwerpse haven het dodelijkste in jaren. Vijf leden lieten het leven tijdens de uitoefening van hun baan. Ook ACLVB verloor een collega. De visserijsector, statistisch gezien de gevaarlijkste sector van allemaal, verloor begin 2011 drie opvarenden tijdens een schipbreuk. Onze belangengroep werd andermaal opgeschrikt door vele zware arbeidsongevallen. Van de ene dag op de andere behoor je tot een groep die door de verrechtsing van onze maatschappij op het offeraltaar dreigt terecht te komen. Daarom moet onze zorg gaan naar meer veiligheid in onze beroepen. Er is geen plaats meer voor improvisatie. De kennis die men op de ene plaats heeft opgebouwd en goede resultaten oplevert moeten we in de vakbond gebruiken. Zelfs in andere havens, overslagbedrijven en zelfs daarbuiten kan dit van nut zijn. Daarom zal Transcom-Haven de samenwerking met de collega’s in Luik opvoeren. De Luikse haven wordt namelijk een extended gateway van zowel Antwerpen, Rotterdam als Zeebrugge.

De belangengroep water werd intussen herschikt. De koopvaardijsector werd op 1 december toegewezen aan Christine de Smedt, voordien secretaris in Zeebrugge voor
de kusthavens en de visserij. De kusthavens vallen nu onder Marc Soens, die ook Gent nog onder zijn vleugels heeft.

Het is onze bedoeling om de maritieme sectoren intens op te volgen en de belangen van onze leden waar te nemen. Het is broodnodig, want de arbeidsomstandigheden van de zeelieden liggen wereldwijd onder vuur. Samen met de andere Belgische en Europese vakbonden strijden we voor de rechten van de zeelieden en voor de rechten van de dokwerkers die de goederenbehandeling aan boord van deze schepen (terecht) opeisen.

Nog meer dan in het verleden zullen we het werk aan boord van de schepen blijven opeisen. De Shortsea-reders die denken dat ze via allerlei omwegen zullen slagen in hun opzet om de dokkers te vervangen door meereisende zeelieden, kunnen rekenen op duchtig weerwerk van Transcom. Niet enkel ferries, maar ook alle feeder- en transshipment activiteiten kunnen reactie verwachten.

Wat staat er in ons regeerakkoord over onze sector? Een kort overzicht.

Binnenscheepvaart
Volgens het akkoord zullen de regelgeving en de controle op de binnenscheepvaart ook naar de Gewesten verhuizen, inclusief de bevoegdheid van de politie ter zake.

Maritieme wetgeving
De werkzaamheden ter zake onder leiding van Prof. E. Van Hooydonk kunnen worden voortgezet want «de maritieme wetgeving zal worden bijgewerkt op basis van de werkzaamheden die ter zake al werden uitgevoerd en de internationale regels, in het bijzonder met betrekking tot de veiligheid»

Havenarbeid
Op pagina 97 van de regeringsverklaring staat de volgende zin: “Het stelsel van de havenarbeid zal in overleg met de betrokken partijen (de werkgevers en vakbonden, de sociale bemiddelaars en de havenautoriteiten) worden aangepast teneinde het te moderniseren.” De tekst is opgenomen onder de noemer van de aanpassingen van de “sociale wetgeving”. Wat moeten we hiervan denken? Voor alle duidelijkheid: er staat niet dat de “wet” op de havenarbeid moet verdwijnen. Dat is op zich al duidelijk: havenarbeid kan een apart stelsel blijven binnen het kader van het sociaal overleg. Maar dan blijft de vraag: “wat is moderniseren?”.

Intussen is het jaar ten einde. We wensen iedereen een goede gezondheid en behouden vaart in 2012.

Tot volgend jaar.