maandag 12 december 2011

MSC en CMA CGM verdelen aanlopen in Benelux

Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge zullen vanaf maart elk drie van de vier wekelijkse gezamenlijke Verre Oostendiensten van het kersverse duo MSC/CMA CGM ontvangen. De vier nieuwe diensten vervangen de huidige Silk en Lion Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa van MSC. Bij CMA CGM verdwijnen de FAL1- en FAL3-diensten. In maart komt er ook een einde aan de samenwerking van de Fransen met Maersk Line (gezamenlijke FAL5). Drie van de vier nieuwe diensten zullen verzekerd worden door ultra large container ships van 13.000 tot 14.000 teu van MSC. De vierde loop wordt verzekerd door CMA CGM met tonnage van 11.400 teu.

In feite blijven de Silk en Lion Services bestaan, maar wordt hun rotatie aangepast. Beide diensten zullen Rotterdam aanlopen. De Silk Service gaat eerst ook naar Felixstowe, Zeebrugge en Antwerpen en zal de Scheldehaven dus niet langer als eerste loshaven aandoen. In de Lion Service wordt Rotterdam na Le Havre de eerste loshaven en worden nadien ook Antwerpen en Felixstowe bediend.

De nieuwe Condor Service met megaschepen van MSC tot 14.000 teu vervangt in feite een dienst van de Franse partner en zal daarom in de Benelux achtereenvolgens Rotterdam en Zeebrugge bedienen. Deze ulcs komen dus niet naar MSC’s hub in Antwerpen.
De Swan Service met CMA CGM-tonnage gaat dan weer niet naar Rotterdam, maar wel naar Le Havre, Hamburg, Bremerhaven, Antwerpen en Zeebrugge.

Het is nog niet duidelijk welke terminals gebruikt zullen worden. Nu gaan MSC’s grootste schepen naar de tjokvolle eigen Home Terminal in Antwerpen en gebruikt de Franse partner in Zeebrugge de CHZ-terminal van PSA, waarvan het voor 35% mede-eigenaar is. CMA CGM heeft in de Scheldehaven ook een belang in Antwerp Gateway aan het Deurganckdok.

Lees meer: Nieuwsblad Transport > MSC en CMA CGM verdelen aanlopen in Benelux