De Maltese tanker Eleousa Trikoukiotisa ligt sinds 6 juni 2011 vast aan het Kluizendok met motorschade. De bemanning wacht op de nodige wisselstukken. Intussen rezen er problemen met de uitbetaling van de lonen van de zeelui voor juni en juli. De lonen voor mei werden na tussenkomst van de ITF betaald. Op woensdag 20 juli werd er beslag gelegd op het schip in naam van een brandstofleverancier. De kapitein en de bemanning blijven op eigen verzoek voorlopig tot 5 augustus aan boord.
ITF Inspecteur voor ACV Transcom Christian Roos: Op iniatief van de Het Havenbedrijf van Gent kwamen alle partijen op 27 juli samen om de toestand te evalueren. De kapitein en zijn bemanning mandateerden de ITF om de uitbetaling van de lonen voor juni en juli en een eventuele repatriƫring naar hun thuisland voor te bereiden mocht er eerstdaags door de rederij geen permanente oplossing worden aangeboden. De rederij heeft de nodige opdrachten om de lonen voor juni uit te betalen reeds gegeven maar de banken kunnen deze momenteel nog niet uitvoeren.
De kapitein hoopt dat er tegen 5 augustus een oplossing komt voor het schip en de bemanning. Op 5 augustus zullen alle voorraden op zijn. Recent leverde de scheepsagent nog 2500 liter brandstof aan het schip voor de generator die elektriciteit opwekt. Hierdoor kan er twee maal zes uur per dag elektriciteit gemaakt worden, genoeg voor verwarming, verlichting, sanitair en het fris houden van de koelkasten. De bemanning kan hierdoor de voedselvoorraden degelijk bewaren. Intussen werden ook nog bijkomende levensmiddelen aangekocht. Zodoende beschikken de zeelieden momenteel nog over proviand.
Algemeen Sectorverantwoordelijke ACV Transcom Michel Claes: ook in dit dossier staat ACV Transcom terug stanby om indien nodig en waar mogelijk de bemanning te assisteren.
Wordt vervolgd.