De eerste container die via het ‘VeLP+'-platform van het Vlaams Instituut voor de Logistiek van deur to deur via GPS werd opgevolgd, is op zijn bestemming aangekomen. De reis liep van Zuid-Afrika naar Diest, via Durban, Antwerpen en de WCT in Meerhout.
De container was bestemd voor Toyota Spare parts Centre in Diest. Volgens Rudi Bonneux, Programme Manager Supply Chain Organisation van het VIL, zorgt het bilaterale akkoord tussen de Zuid-Afrikaanse en de Belgische douaneadministraties ervoor dat er nu daadwerkelijk een secure trade lane bestaat tussen ons land en Zuid-Afrika. "Dat wil zeggen dat ook andere bedrijven die tussen beide landen willen im- of exporteren daar gebruik van kunnen maken, wat voor Antwerpen een mooie promotietool betekent", zegt Bonneux. Eén dezer dagen wordt een tweede container, bestemd voor Scania in Opglabbeek, opgevolg tussen het Braziliaanse Santos en Antwerpen. De gegevensoverdracht gebeurt met een container security device, ontwikkeld door European Datacomm in (het Belgische) Zwijndrecht.