donderdag 17 december 2009

DOSSIER MARKAGE

Wet op de havenarbeid
Alle behandeling van goederen, met inbegrip van containers,dient te worden
uitgevoerd door erkende havenarbeiders.


Interpretatie op de hedendaagse containerbehandeling.
Elke instructie en handeling,zowel fysisch als via informaticasystemen, die aanleiding geeft tot het verplaatsen van containers is havenarbeid.

Alle handelingen die aanleiding geven tot facturatie, commerciële activiteiten,
beheersactiviteiten en research behoren tot de bediendetaken.

In de wet op de havenarbeid werd de markage opgenomen als onderdeel van de wet.

Het hof van Cassatie veroordeelde destijds het bedrijf NV Ferry Boats in Brussel
tot de regularisatie van het loon van een markeerder die tewerkgesteld werd met een
arbeidsovereenkomst als bediende. Het bedrijf baatte de Ocean Containerterminal
Zeebrugge uit.

Na dit vonnis werden alle betrokken bedienden overgeheveld naar het statuut van havenarbeider en ressorteerden vanaf dat ogenblik onder het PSC Zeebrugge.
Het belang van dit vonnis mag niet onderschat worden.
Het heeft de functie van de markeerder verankerd in de haven. Als vakbond zijn wij dan ook niet bereid hiervan afstand te doen.

De evolutie van de laatste decennia toont aan dat er een ernstige taakverschuiving plaatsvindt van de assistent-chef markeerder als van de taak van chef-markeerder richting operationele bediende plaatsvindt. Deze evolutie werd met de huidige crisis zeer schrijnend.
Terwijl de werkloosheid onder de assistenten verdubbelde, bleef het takenpakket, lees inkomen van de bedienden intact. De bediendetaken waren plots niet meer aanvullend aan de havenarbeid, het is zeer duidelijk dat de haventaken steeds meer afhankelijk worden van “instructies” die niet via de hiërarchische lijn verlopen.
Deze trend wordt door onze leden met lede ogen aangezien. Er is sprake van verdringing van de markeerder door assistenten bij te weinig werk. Ook de Chef-Markeerders zien hun taak verder uitgehold. Kortom, het hele plaatje van de markage ligt er nogal naakt bij. Vele markeerders die tijdens de recente periode aan de slag gingen zien hun promotiekansen ernstig bedreigd. Is er nog doorstroming mogelijk?


De werknemers wensen hierover in overleg te gaan met de werkgever.
De basis van het overleg is het takenorganigram dat het bedrijf een aantal jaar terug overmaakte aan de vakorganisaties.

We analyseren van onderuit.
o HAVENARBEID UITGEVOERD DOOR NIET ERKENDE HAVENARBEIDERS
o Loketbediende bij gate in (aanlevering)
o Sturing van de ploegen pli sturen de ploegen aan, foremannen krijgen hun bevelen
van bedienden
o Plein verantwoordelijken(markeurs) worden aangestuurd door bedienden
o Lege hof
o Gate out (aflevering)
o Planning
o Aan en Aflevering
o Borealis (markeur krijgt opdrachten van bedienden ivm stuffing, stripping,
goederen aan-en afleveren, meten, stickeren enz…..)
o Klachtenloket
o Vesseldispatcher bestaat niet volgens de codex, en wordt nu aanschouwd als ass
chef. Hij wordt betaald als ass maar doet niet het werk van een ass.
o Indien vessel als ass beschouwd wordt dan moet deze tewerkgesteld worden als ass
en moet hij aan boord gaan en dergelijke (dan liggen de boten stil, omdat deze
heel het los en ladingsproces opvolgt via het plein).
o Functie ass chef wordt niet ingevuld als zijnde taak van ass,
o Als boot gepland is dan sturen de LI het laadplan(opdracht) door naar de ass of
vessel.
o Bedienden organiseren werkplanning en maken een werkblad(welke kraan en waar die
kranen tewerkgesteld gaan worden)
o PLI bepaald hoe er gewerkt worden, en bepaald wanneer de boten varen.
o Overboeken van niet geladen containers.
o Lekkende containers.(schaderapporten aan boord, op kaai)

o Wat is het discussieveld

o Als(terminal operatief is) er 1 schip werkt is er nu concreet tewerkgesteld
o Chef (minimum 1 naar gelang noodwendigheid)
o Al dan niet een vessel (naar gelang noodwendigheid)
o +- 7 bedienden (elke shift)
o Tijdens weekend als terminal niet open is, komt LI boten plannen, opcheken,
werkoverzichten en dergelijke maken.
o Concreet kan er met minder volk gewerkt worden
o Plein lege en volle kan door 1 persoon gedaan worden
o Lichters en spoor combineren
o Order verwerking en plein verantwoordelijke
o LI kan terug opgevangen worden door chef en of ass naar gelang noodwendigheid
o HA, kan men a la carte bestellen, een bediende wordt aangeworven en moet heel de
maand werken en kan men niet zomaar thuis laten werk of niet.
o de realiteit is dat indien LI niet aanwezig (ziekte of te laat) er geen
havenarbeid is, ploegen hebben geen los en laadplannen geen werkoverzichten

o Wat zijn de knelpunten

o Voor de firma is het één chef per kade en worden de vessels als ass beschouwd
o Dagelijkse overtreding op de wet major, het havengebied en de hiërarchische lijn

o Taak van cheffen (?????nu)

o contact met agenten
o Creëren van orders
o Controle manuele /elektronische input
o Controle reefer en gevaren manifesten
o Kopiëren
o afrekening

Ladingsins Inspecteurs TAKEN DIE VOORHEEN DOOR HAVENARBEIDERS UITGEVOERD WERDEN
o Planning van de schepen laden en lossen (zonder dit is er geen havenarbeid)
o Ontvangst verwerking en Controle bij EDI berichten
o Bespreken van werkvolgorde met ceelbaas en pli
o Goedkeuring van laadplan in samenspraak met chief-officer
o Contacten leggen van hoe en wanneer komen de schepen
o Havenautoriteiten verwittigen.
o Klant verwittigen dat er bepaalde stoffen aan boord zijn.
o Als er speciale werkzaamheden zijn worden de benodigde materialen er moeten
gebruikt worden en bepaald hoe de aanslagmethodes zijn.
o Communicatie met de terminalmanager ivm laadoperaties
o Schade rapporten

UITEIDELIJKE DOELSTELLING.

o De markeerder terug een toekomstperspectief te bieden.
o Het volledige Planbord (plein lege, plein volle, lichters, spoor)en de
functies van de LI terug markage.
o Plannen van de schepen.
o Een berekening maken tussen kosten /baten
VASTSTELLING
De taken van de assistent zijn in realiteit versnipperd op het planbord. Deze taken worden schema uitgevoerd door niet havenarbeiders. Dit geldt eveneens voor taken die worden uitgevoerd door de ladingsinspecteurs.
Het meningsverschil in interpretatie is terug te brengen door de taken die worden uitgevoerd in het planbord en de ladingsinspecteurs.