zondag 4 oktober 2009

Herstructurering bij PSA.


Werkzekerheid voor 6 maand.
De MSC terminal gaat solo, weliswaar nog samen met PSA. De dagelijkse agenda wordt verder bepaald door MSC. De transformatie is bijna helemaal rond en laat een toch wat wrange nasmaak achter. Er is blijkbaar heel wat geregeld , vertrekkend van een aantal, dat verantwoordelijkheden dragen.

De splitsing is een gevolg van de ineenstorting van de wereldhandel die het containerverkeer kelderde. Het aandeel van MSC in het behandelingspakket van PSA was dusdanig groot geworden dat het vastpersoneel dat onmiddellijk afhing van de MSC volumes te groot waren in vergelijking met de rest van PSA. Bij eventuele problemen met de rederij zou dat voor de hele groep catastrofale gevolgen kunnen opleveren. Alles is voorwaardelijk natuurlijk, doch het bewijst hoe diep de crisis de sector beïnvloedt.

PSA-HNN blijft achter met veel lege capaciteit. Plaats om te groeien. De overblijvers zien het zeker zitten. ACV is zich na de herstructureringen grondig aan het voorbereiden op de toekomst en zoekt ook nieuwe gezichten om haar te vertegenwoordigen in de syndicale delegatie.

Vernieuwend vakbondswerk
Op 15 oktober bezoeken havenarbeiders tewerkgesteld bij CHZ Zeebrugge 1742 op Deurganckdok. Het is een tegenbezoek nadat onze leden van de syndicale delegatie van Antwerpen CHZ Zeebrugge bezochten. Uitwisseling van ervaringen en ideeën zijn een eerste doelstelling van deze samenwerking, die ertoe moet leiden dat beide havens gewapend zijn om de leden te vertegenwoordigen bij de werkgever.